Sju år till Scientologikyrkan
Jag förlorade sju år av mitt liv till Scientologikyrkan. 1983-1989 umgicks jag bara med scientologer, läste bara texter av grundaren L. Ron Hubbard och tänkte bara på hur jag skulle tillämpa läran bättre och omvända andra till den.
Jag levde i en avsnörd del av livet, i en annan verklighet. Det som fanns utanför scientologins värld nådde mig bara fragmentariskt. Jag uppfattade attentatet mot Reagan, mordet på Olof Palme och reaktorhaveriet i Tjernobyl eftersom det var överallt på löpsedlarna. Men i övrigt var det som att jag hade klivit ur samhället och levde någon annanstans. Jag avstannade i min kulturella utveckling under de här sju åren.
Att jag tänker på det här nu beror på att jag funderar över vilka svenska författare jag skulle kunna inspireras av som är jämngamla med mig, såna som har växt upp i samma tid som jag och därför influerats av den. När jag började googla och läste om dem som är födda samma år insåg jag plötsligt att de hade studerat, läst och skrivit och skapat kontakter i samhället under en tid då jag var borta från världen. De fick ett försprång rent tidsmässigt.
Nu finns det ju andra sätt att missa kulturell utveckling. Till exempel att födas in i en arbetarfamilj utan andra böcker än bibeln. Det hände mig också. Så jag har ett dubbelt handikapp där. Kanske är det en av anledningarna till att jag börjar skriva på allvar först nu. Jag har äntligen kommit ikapp.
Bild:
Chat GPT med DALL·E
Bild:
Chat GPT med DALL·E
Både jag och Per blev berörda av det du skrev idag . Kanske beror din s k hetskonsumtion på att du vill ta igen allt du missat och komma i kapp dem som ligger före. Eller t o m köra om dem !
SvaraRaderaJag har studerat bilden till din text, "Dystert kursrum Scientology". Det är ju ett fascinerande konstver – gjort av "Chat GPT med DALL·E". Jag laddade ner det och förstorade det. Det är så mycket detaljer som är bra, stämningen och diset i lokalen, reflexerna i golvet, böckerna på den närmaste damens skrivbord, bokhyllona med likadana böcker, de stora fönstren... Men sedan börjar man se konstigheter: personen längst till vänster har konstigt huvud, i andra raden från vänster verkar det sitta fyra personer vid tre skrivbord, närmaste damens fingrar är lite slingriga, de många småfönstren är olika stora, mannen längst till höger, hur är det egentligen med hans ansikte, är händerna gipsade? – och den stora väggklockan! Mindre än hälften av siffrorna är riktiga siffror, fast det ser ut som om de är riktiga. Det är allt det som gör bilden gåtfull och spännande.
SvaraRaderaKul att du tittade närmare på bilden! AI-genererade bilder är ju fortfarande lite konstiga och det är fascinerande. Men konstigheterna försvinner mer och mer för varje ny generation av AI. Till slut är de ett minne blott. Kanske kommer då retronördar att vilja återskapa dessa saker medvetet...?
Radera