Operahistoria
Snart ska jag ta bussen, och efter det spårvagnen till Chalmers. Sen promenerar jag 10-15 minuter till Eklandagatan 86, där delar av Högskolan för scen och musik huserar medan det byggs nya lokaler till allt som har med konstnärliga uttryck att göra. Jag ska gå på kursavslutningen för "Operahistoria - verk kontra tolkning 1". Alla som har deltagit under höstterminen ska redovisa sin analys av en valfri operaföreställning. Vi får fem minuter per person. Jag förväntar mig att folk drar över tiden, så brukar det alltid vara.
Jag har valt att analysera en föreställning ur uppsättningen #Superflute, det vill säga Mozarts opera Trollflöjten i TV-spelsmiljö med ett nyskrivet libretto på engelska. Super Mario, Link, Zelda, Donkey Kong och andra TV-spelskaraktärer är med. Ganska kul, men inget egentligt djup. Jag tror kanske att kompaniet Pacific Opera Project är nöjda bara folk skrattar. Här är en trailer:
Mina vuxna barn och bonusbarn tittade på den inspelade föreställningen tillsammans med mig. De undrade varför operasång måste vara så tillgjord. Jag håller med, fast jag har nog vant mig. En man i England har skrivit en stor och tjock bok där han visar hur vacker och enkel sång utan vibrato under 1800-talet utvecklades till det vi idag är vana vid att höra på operan.
Min man tycker jag är konstig som köper en bok för hundratals kronor som handlar om vibrato i operasång. Jag tycker att han är konstigare som läser hundra år gamla holländska tidningsartiklar om navigationskommandon till sjöss. Vem är nördigast?
Länkar:
Hela föreställningen av #Superflute på YouTube
Hemsidan för Pacific Opera Project
Boken om utveckling av operavibrato
Ni är nördiga båda två som inte låter den andre ha sina ”konstigheter” i fred. 😂
SvaraRaderaKan Jörgen holländska ?
SvaraRaderaHan är duktig på att gissa! Han säger att om han läser en text som beskriver nåt han vet vad det handlar om, t.ex. en teknisk beskrivning av en ångmaskin, så fattar han nästan allt.
Radera